Kruistocht tegen middelmatigheid en oppervlakkigheid in B2B-marketing

”WADM gaat middelmatigheid en oppervlakkigheid in B2B-marketing te lijf”. Dat zijn de gevleugelde woorden van onze strateeg Erwin Oskam. Een joekel van een knuppel in het hoenderhok. Want Erwin liet dit optekenen door hét marketinginstituut van Nederland, NIMA. Hij mag namelijk weer eens op een kistje klimmen, in dit geval voor 1.500 marketeers tijdens NIMA Marketing Day 2024. Dan gaat hij preken, over middelmatigheid en oppervlakkigheid. Vast nog een sneer geven naar wat opleidingsinstituten, dat er veel te weinig aandacht is voor B2B. En over de door ons gehate blinde vlek voor branding in B2B, want daar gaat zijn preek over.
Branding vs performance marketing
Erwin zal zich vast weer afzetten tegen performance marketing. Natuurlijk predikt hij daar zijn eigen geloof. En dat geloof is niet gering. Maar dit keer weet hij zich gesteund door best wat gerenommeerde discipelen. Zoals Boston Consulting Group, geen pannenkoeken, als je het WADM vraagt. Zij ontdekten dat 99% van de B2B-marketeers het erover eens is dat vertrouwen in een B2B merk een belangrijke rol speelt in het B2B kooptraject. Dan gaat er dus een flink potje naar branding, en misschien wat minder naar bijvoorbeeld performance marketing? Not! 70% van B2B-bedrijven besteedt minder dan de helft van hun marketingbudget aan branding. De potjes gaan allemaal naar korte-termijn-denken. En je weet wat een strateeg van korte-termijn denken vindt…
Branding voor pegels
Dat korte-termijn denken draait maar om één ding. Leads. Dus omzet. Dus pegels. Maar het werkt niet meer. Niet meer zo goed als het een paar jaar geleden werkte. Ook daar deelt Erwin prachtige theorieën over tijdens NIMA Marketing Day 2024. En dan zullen er vast wat kritische marketeers in de zaal zitten, die WADM gaan verwijten voor eigen parochie te preken, als hét B2B branding bureau van Nederland. Maar, hé, die jongens van BCG zijn niet gek. En wat dacht je van McKinsey, ook geen domoren. Die hebben recentelijk uitgevonden dan B2B bedrijven met sterke merken hun concurrenten met 20% ‘outperformen’ als het gaat om aandeelhouderswaarde. Volgens die wijsneuzen helpt het je ook meer leads te genereren, je hoeft minder mee in prijsdruk en je gaat voor lange-termijn waardecreatie.
Leer op 13 juni wat de allerslimste vakgenoten nu al weten
Kijk! Die jongens en meisjes van McKinsey praten in het straatje van onze grote strateeg. Lange termijn. En dat kan wel eens heel erg tegen het zere been zijn van minimaal 1.500 marketeers. Erwin zal geen vrienden maken. There will be blood… Aanvankelijk. Maar onze geliefde strateeg zal het uiteindelijk wel weer goed maken. Hij zal aan die 1.500 gelouterde marketingprofessionals de geheime toverformule tussen branding en ROMI (return on marketing investment) verklappen. Misschien laat hij het publiek nog wel even onder de motorkap van BrainSells kijken, onze eigen neuromarketing-methodologie. Maar hoe dan ook: het gaat donderen op 13 juni in Utrecht. Er gaat gevloekt worden in de kerk. De knuppel gaat in het hoenderhok. Zonder wrijving geen glans. Zonder glans geen performance. Amen.

Kom naar NIMA Marketing Day
Even nog een promopraatje voor NIMA Marketing Day, en wie kan dat beter dan… uhh… NIMA: onze Marketing Day is hét grootste marketingfestival van Nederland. Marketeers, bereid je voor op een dag vol inspiratie, innovatie en onmisbare inzichten! Een dag waarop alle grenzen van marketing en reclame worden verlegd. Op de NIMA Marketing Day komen de meest vooraanstaande marketeers, thought leaders en experts samen om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de marketingwereld te delen. Volgens WADM gaan die ronkende teksten over jou. Hier moet je bij zijn! Kan ook. Je moet wel even de portemonnee trekken, maar dan krijg je ook wat. Onder andere onze prediker. En iets met knuppels en hoenders. Donder en bliksem. Vuurwerk. Zorg dat je hierbij bent!
NIMA Marketing Day
13 juni 2024
9.00-18.00 uur
DeFabrique, Utrecht
Info en inschrijven: NIMA Marketing Day
Meer weten?



Mis nooit meer waardevolle inzichten
Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.