Blog

Van stilte naar branding: Communicatie tijdens een fusie.

wadm blog header van stilte naar branding

De stilte vóór de fusie

Onder embargo. Geheimhoudingsverklaringen. Stilte in acht nemen. Tijdens een op handen zijnde fusie wordt er op tenen gelopen, is voorzichtigheid troef, en wisselen ratio en onderbuikgevoelens elkaar voortdurend af. Logisch, fuseren doe je niet elke dag. Het zwaartepunt wanneer twee – of misschien wel meer – ondernemingen bij elkaar worden gevoegd, richt zich voornamelijk op strategische en financiële afwegingen. Het communicatietraject hierbij beperkt zich in veel gevallen tot de gebruikelijke, ongemakkelijke korte berichtjes. Eerst intern. En naarmate er ook buiten de fuserende organisatie lucht van gekregen is, ook extern. Minimale statements, meestal doordrenkt met juridische zinsconstructies waar je nog alle kanten mee op kunt. Fuseren ligt nu eenmaal gevoelig, en onderhandelingen bevatten niet zelden fragiele momenten. Eigenlijk balanceer je als fuserende partijen op een dun lijntje tussen ‘mond dicht, want geheim’ en ‘iedereen in de organisatie meenemen, dus communiceren’. Maar ja, hoe doe je dat?

Luisteren als eerste stap naar verbinding

Dat doe je door te luisteren. Communiceren is namelijk voor 90% luisteren. Kies van de fuserende ondernemingen elk zo’n drie of vier vertegenwoordigers die bekend zijn met het fusietraject – of op z’n minst de fusieplannen – en laat deze tijdens een sessie kennis met elkaar maken. Op onpartijdig terrein, dat werkt het beste. Zo hebben we bij WADM twee fuserende partijen op bezoek gehad, gespecialiseerd in ’technical constructions and maintenance’. Daar hebben we bijzonder veel aandacht besteed aan de antwoorden op alle mogelijke vragen die in eerste instantie het eigen personeel zou kunnen stellen. Twee grote wereldwijde spelers uit de hightechindustrie lieten hun fusiebesprekingen parallel lopen met het brandingtraject dat ze voor de nieuwe onderneming bij WADM onderbrachten. Inclusief sessies met toekomstige collega’s die elkaar voor het eerst zagen en in aanwezigheid van de begeleidende investeringsmaatschappij. Soms begeleiden we de fuserende partijen op een totaal andere locatie. Zo was het Efteling hotel het verrassende toneel voor een dagsessie met een aantal fuserende bedrijven in de automotive sector. Die na de sessie maar wat graag nog een aantal ritjes in de Python wilden maken.

Ruimte voor twijfels, dromen en draagvlak

In zo’n sessie brengen we samen met toekomstige collega’s de kenmerken in kaart die hun ondernemingen gemeen hebben. Het helpt ons om een beeld te krijgen van het onderscheidend vermogen van het bedrijf na de fusie. Het geeft de fuserende partijen het rustmoment om echt met elkaar te praten over alle nieuwe mogelijkheden die door het samengaan ontstaan. Waarbij ook ruimte is om eventuele twijfels of onzekerheden uit te spreken. Je onderbouwt op deze manier veel dieper de uitgangspunten voor de fusie en vormt met deze vooruitgeschoven collega’s meer draagvlak binnen de afzonderlijke organisaties.

Cultuur smelt samen: omarm het nieuwe verhaal

Fuseren is zeker niet alleen een strategisch en financieel proces. Het is een proces waarin twee culturen samen één gaan worden. En waarbij soms het onmogelijke wordt voorgehouden: dat bijvoorbeeld de cultuur behouden blijft. Maar dát is het ‘m nu juist. Die cultuur blijft niet hetzelfde. Dat kan namelijk helemaal niet. Als je gaat trouwen, blijft je vrijgezellen leven toch ook niet hetzelfde? Bij een fusie betekent het automatisch dat de ene cultuur fuseert met de ander. Onzekerheid en het tegen-beter-weten-in vasthouden aan wat er ooit was, zien we altijd terugkomen tijdens de gesprekken. Dan is luisteren het allerbelangrijkste wat je moet doen. En vervolgens die nieuwe cultuur omarmen, vastleggen en doorvertalen naar zowel een intern als extern imago. Middels een ijzersterke branding waar alle partijen trots op zijn.

5 Tips over communicatie tijdens een fusie:

  • Breng zoveel mogelijk momenten en aanleidingen vooraf in kaart waarop je kan of moet communiceren. Zo ben je al voorbereid op wat je in grote lijnen intern maar ook extern te vertellen hebt.
  • De meest voorkomende vragen en de beantwoording hiervan zijn vaak een enorme leidraad daarbij.
  • Maak een duidelijk onderscheid tussen de gebruikelijke interne minimale communicatie en het hierboven beschreven traject met de vooruitgeschoven medewerkers.
  • Pak alle communicatie ‘whole brain’ aan. Dan weet je zeker dat je alle denkstijlen meeneemt en op de juiste wijze informeert.
  • Gebruik onze sessie als uitgangspunt om de branding van de gefuseerde partij in gang te zetten; een vliegende start is goud waard.

 

Meer weten?

Meer insights

Insights - WADM
Insights mobile - WADM

Mis nooit meer waardevolle inzichten

Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.