Wat onthoud je? Vijf kernwaarden of een goed verhaal?

Iedereen heeft ze, niemand voelt ze
Betrouwbaar. Betrokken. Innovatief. Duurzaam. Het klinkt als de opening van een willekeurig jaarverslag. Of als de kernwaarden die zo’n beetje élk bedrijf op zijn website heeft staan. Wees eerlijk, wanneer was de laatste keer dat je dacht: Wauw, wat een betrouwbare organisatie! … Nadat je de kernwaarden had gelezen? Precies.
Van muismat naar muurdecoratie
Zonder inhoud doe je meer kwaad dan goed
Kernwaarden zijn vaak niet meer dan een theoretische oefening. Ze maken emotioneel niks los. Zijn vaak ook nog verweven met een al even futloze visie en missie. En de realiteit is dat bijna elk bedrijf op exact dezelfde woorden uitkomt. Betrouwbaar. Innovatief. Klantgericht. Open. Of kwaliteit, uiteraard. Allemaal loze begrippen die in elke sector rondzingen zonder enige tastbare betekenis. Vraag een willekeurige medewerker hoe ‘integriteit’ er in hun dagelijkse werk uitziet en de kans is groot dat je een ongemakkelijke stilte krijgt. En als kernwaarden niet doorleefd worden, wat voegen ze dan eigenlijk toe? Erger nog, die kernwaarden worden zelfs met het grootste gemak omgedoopt tot merkwaarden. Killing voor je merk!
Mensen onthouden geen waarden, wél verhalen
5 Tips voor verhalende kernwaarden:
- Betrek je eigen mensen in het proces om tot het juiste verhaal te komen. Zij hebben de waarheid over jouw bedrijf en jouw merk in hun hoofd zitten.
- Wees er streng op dat het verhaal echt waar is, zich onderscheidt van de concurrentie, een verhaal waar iedereen binnen je organisatie trots op is en durft te vertellen, en ten slotte met een boodschap waar je klant wat aan heeft.
- Denk ‘Whole Brain’: trigger elk type denker met je verhaal. Een goed verhaal werkt niet alleen voor mensen die gevoelig zijn voor emotie, maar ook voor diegenen die juist behoefte hebben aan feiten, structuur of innovatie. Raak alle denkstijlen, dan weet je zeker dat je verhaal blijft plakken.
- Verwerk je verhaal in alles waarmee je communiceert (juist ook in beelden en design). ‘Knip’ er stukjes van en laat die overal terugkomen. Telkens weer.
- Als je dan toch kernwaarden of merkwaarden wilt gebruiken, haal ze uit je verhaal. In het verhaal dat bij jouw organisatie past, zitten die waarden namelijk al verstopt. Een verhaal brengt kernwaarden tot leven. En dan onthoud je ze wel.
Meer weten?



Mis nooit meer waardevolle inzichten
Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.