Human

Onboarding

Verbinding maken en verbinding houden.

Kennismaken met de nieuwe werkomgeving. Thuisraken in gebruiken, in procedures, in bedrijfsstructuren en in culturen. De overstap maken naar een nieuwe werkgever is complexer dan menigeen zich realiseert. Maar heb je wel eens stilgestaan bij de behoefte aan verbinding in het geval van een fusie of overname? Dan moet er verbinding gemaakt worden met misschien wel honderden of duizenden medewerkers. Tegelijk. Dan heb je het over de omgekeerde wereld: het onboarden van een hele organisatie.

Van kantoor tot remote

Persoonlijke gesprekken spelen altijd een grote rol bij prestatiemanagement, bij regulier overleg maar zeker ook bij onboarding. Waar de hybride vormen langzaam maar zeker de overhand krijgen. Thuiswerken heeft een enorme impact en dus is remote onboarden aan een opmars bezig. Als HR-manager heb je dus behoefte aan steeds meer digitale strategieën en middelen. En daar kan je met de employer branding slim gebruik van maken. WADM voorziet in de strategie en in al deze middelen. Er is veel om te communiceren. Ook als we gaan reboarden en terug naar kantoor komen. Want hoe ging dat ook alweer in z’n werk?

Een overname als ultieme onboarding

Elke nieuwe medewerker heeft in de verschillende fasen van het onboarden andere informatie nodig. Voor de beste sociale integratie. Zo’n traject met bijbehorende on- en offline middelen stellen we in zo’n geval vast, vaak samen met HR en marketing. Daarbij moet je denken aan een onboardingsplatform, visiepaspoort, animaties, (persoonlijke) welkomstvideo’s, social media strategie met bijbehorende aanpak, magazine specials of posters. Elke vorm kan. Als je maar communiceert. Zeker in de situatie dat het niet de medewerkers zijn die gaan onboarden, maar juist de nieuwe eigenaar is die ‘komt onboarden’. Een compleet nieuwe organisatie die zich in geval van een overname als een paraplu erboven plaatst.

Stop energie in je mensen

Het is altijd een mooie vergelijking: stop je meer energie in het werven of in het behouden van mensen? Eén ding is zeker. Verbinden, samenbrengen, liëren, al noem je het pamperen. Het is. Oh. Zo. Belangrijk.

Geïnteresseerd?

Andere Human expertises

Insights