Strategy

Business strategie

Verhoog bedrijfswaarde door slimme merkproposities.

Strategie heeft vele vormen en als er één variant is die veel invloed heeft op de uiteindelijke resultaten van jouw organisatie, is het wel je business-strategie. Niet zozeer omdat je hiermee direct je sales kunt aansturen of á la minuut je klanten in beweging brengt. Met een goed doordachte business-strategie zet je je onderneming perfect neer in de markt (of markten) die jij graag wilt bedienen. Waardoor stapje voor stapje de bedrijfswaarde van je organisatie omhoog gaat.

Wie of wat is je merk

Die bedrijfswaarde gaat omhoog als alles in en om jouw organisatie klopt. Dusdanig klopt, dat zelfs een nietsvermoedende buitenstaander de letterlijke waarde ervan inziet. Vormt jouw organisatie het merk of hangen er allemaal merken onder? Verhouden die merken zich allemaal tot elkaar op een slimme manier? Zijn alle merken herkenbaar of bungelt er aan het einde van de rij af en toe wat zieligs dat voor een merk moet doorgaan? Kijk eens naar je eigen organisatie en je eigen merken zoals een potentiële koper zou doen. En dan is de vraag: ben je interessant genoeg? Is er goed over nagedacht of kan je merkpositionering wel wat afstofbeurten gebruiken?

Business-strategie is bouwen

Met business-strategie ga je dus eerst je merkstructuur goed op orde brengen. Dat kan heel lastig zijn. Voor de ondernemer of de directie van de desbetreffende onderneming. Denk aan oud zeer, tradities, ‘zo doen we het al jaren’. Voor WADM is dat iets minder lastig. Wij hebben geen band met oud zeer of ‘al die jaren waarin dat allemaal zo ging’. Bovendien is het ons vak. Zou gek zijn als dit voor ons een lastige klus zou zijn. Tuurlijk, er zijn inkoppertjes en er zijn trajecten waar we iets langer op moeten kauwen. Maar neem van ons aan, we gaan met een zeer kritische stofkam door je verzameling merken heen. Daarbij kijken we natuurlijk Whole Brain® naar de diverse merkproposities. Zit het logisch in elkaar? Houdt het praktisch gezien rekening met toekomstige uitbreidingen. Spreekt het aan, voelt het goed? En kan er een creatieve lading aan toegevoegd worden?

Samen met jou

Doen we dit alleen? Nee. Samen met jou en jouw team. Business-strategie – net als alle andere strategische trajecten – pakken we Whole Brain® aan en dus trappen we af met een delegatie van jouw organisatie. Goede input is goede output. We trekken alle discussies naar boven. Staat dit merk wel op de goede plek? Heeft het de juiste lading? Gaan we nu verschillende domeinen onder één merk schuiven? En hoe heet dan de entiteit die erboven hangt? Komt er een paraplu of is die er al maar doen we er niets mee? Alles om uiteindelijk de bedrijfswaarde van je organisatie omhoog te stuwen.

Geïnteresseerd?

Andere Strategy expertises

Insights