Strategy

Content-strategie

Ontwikkel relevante content die op het juiste moment voor je werkt.

Content-strategie zou je platgezegd gewoon je levensverhaal kunnen noemen. Het verhaal van je organisatie dat je voortdurend – dagelijks, wekelijks – aan het vertellen bent. Met tekst. Met beelden. Met film. Met muziek. Met alles waarmee je kunt uitdragen waar je organisatie voor staat. Dat gaat verder dan het vertellen welke producten je verkoopt. Veel verder. Dat gaat verder dan het vertellen dat je medewerkers het enorm naar hun zin hebben. Veel verder. Alles kan content zijn, maar daar moet je eerst wel goed over nadenken.

Een doorlopend verhaal

Content-strategie is eigenlijk een hele lange, uitgerekte versie van je corporate story. Een doorlopend verhaal. Net als je organisatie een doorlopend verhaal is. Met content-strategie moet je goed in de gaten houden wie, welke boodschap, via welk kanaal gaat oppakken. Het gaat dus by far niet alleen om social media. Het is meer dan een fotootje en bijpassend aantal regels. Veel meer. Content-strategie beslaat het hele spectrum van communicatiemiddelen. En dat zou dus zomaar een eigen documentaire kunnen zijn of een eigen event. Want alles wat je communiceert zou moeten bijdragen aan de allesomvattende content – het verhaal dat jouw organisatie kan vertellen. Met de nadruk op ‘kan’, want ook hier geldt: met het vertellen van sprookjes ga je op je bek.

Content is continue strategie

Je moet er dus goed over nadenken. Wat is dan die boodschap? Welke verhalen horen daarbij? Wat wil ik overbrengen? Welke middelen passen het beste bij die boodschap en bij je doelgroepen? En omdat het een continu verhaal is dat je vertelt, is een achterliggend plan met tot in detail uitgeschreven richtlijnen en planningen een must. Je moet het namelijk wel een tijdje vol kunnen houden. Bij WADM vlechten we er tevens een Whole Brain® checklist in, want ook de content-strategie moet alle denkstijlen aanspreken. ‘Ga ik dan een boodschap uitdragen die jarenlang dezelfde is?’ De onderliggende boodschap, het thema moet je natuurlijk wel een aantal jaren kunnen volhouden, ja. Dat werkt wel het beste. En met een bak aan afwisselende creatieve vertalingen, is dat altijd mogelijk. Je bent jouw merk er continu mee aan het laden. Halverwege ineens hele andere dingen roepen die haaks staan op wat je eerder riep? Da’s niet handig.

Mooi vak

Hulp nodig? Kom maar op. Leg ons je uitdaging maar eens voor. Dan pakken wij op onze beurt de voorbeelden erbij waarin we laten zien dat je content-strategie het beste heel gestructureerd kunt aanpakken, voor de creatiefste resultaten. Verhalen vertellen, is een heel mooi vak.

Geïnteresseerd?

Andere Strategy expertises

Insights