Werk

Een herkenbaar merk voor Batenburg Techniek

Client
Batenburg Techniek
Industry
Zakelijke Dienstverlening
Services
Location
Rotterdam

Project

Batenburg Techniek is een technische dienstverlener met circa 1.000 medewerkers. Zij ontwerpen, leveren en onderhouden technische installaties en producten voor hun opdrachtgevers. Het speelveld van Batenburg is industrie, utiliteitsbouw en infrastructuur; markten die snel veranderen. Snelle verandering vergt snelle beweging. Vooral ‘meebewegen’ is key. Elke onderneming binnen de Batenburg groep heeft al een sterke eigen positie, maar er is nog geen sprake van een groepsgevoel of duidelijke groepsboodschap.

Keywords
Activatie-strategieAdvertisingB2B BrandingB2B-StrategieBeeldstrategieBrand designBrand ExperienceBrochureCommunicatieCommunicatieplanCorporate IdentiteitDenkstijlenGrafisch designIdentiteitImagoKernwaardenMerkpositioneringMerkstrategieMerkwaardenRebrandingStorytellingVakbeursVisuele identiteitWhole Brain

Uitdaging

Het werd tijd om van de 12 zelfstandige werkmaatschappijen en 13 business units 1 duidelijk herkenbaar merk met een krachtige uitstraling te maken. Er moest meer verteld worden over wie de Batenburg gelieerde ondernemingen zijn en wat ze doen. En dat gaat stukken beter als 1 duidelijk herkenbaar merk dan als een verzameling losse merknamen. Dit is niet alleen handig voor Batenburg zelf, maar ook voor opdrachtgevers en adviseurs en beïnvloeders in industrie, utiliteitsbouw en infrastructuur.

Oplossing

Dit hebben we bereikt door de corporate identity van Batenburg te achterhalen door middel van ons BrainSells traject. Tijdens de sessie is zowel de interne als externe communicatie aangepakt. Losse bedrijfsnamen werden in tact gelaten, maar met onze strategische make-over hebben we wel een nieuw gezicht aan de ruim duizend medewerkers gegeven. Die make-over is ook doorvertaald naar de ‘Act fase’, waar de looks naadloos aansluiten op de nieuwe identiteit van Batenburg in de vorm van een geüpdatete website en andere externe communicatie.

Impact

Het leidende doel tijdens deze opdracht was om te laten zien dat techniek ook prima samen gaat. Zo begon Batenburg als een groep van individuele leveranciers, die allemaal wel het juiste antwoord hadden op de vragen van opdrachtgevers, maar daar miste het gezamenlijke juiste antwoord nog. Door die krachten, oplossingen en antwoorden dus te bundelen met elkaar, ontstaat een heel ander bedrijf. Een bedrijf dat gedragen wordt door afzonderlijke klantgerichte ondernemingen en kan terugvallen op de voordelen van een groep. Dit was dan ook meteen onze grootste uitdaging, omdat alle losse bedrijven hun eigen boodschap en identiteit niet wilden kwijtraken, maar tegelijk wel willen laten zien dat ze deel uitmaken van Batenburg. 

Geïnteresseerd?

Insights