Werk

Een garageformule die lekker lokaal aanvoelt

Client
Autovakmeester
Services

Project

Autovakmeester is een landelijk en merkonafhankelijk netwerk van BOVAG-garagebedrijven die betaalbare A-kwaliteit leveren en service verlenen. Het netwerk werd in juni 2018 gelanceerd. Autovakmeester is voortgekomen uit AD Autobedrijf, destijds een wat gedateerde garageformule met veel kansen maar weinig uitstraling. Hoe leid je met zo’n achtergond een nieuw merk met een nieuwe structuur naar een landelijk fenomeen?

Keywords
Activatie-strategieAdvertisingBrand designBusiness-strategieImagoKernwaardenKey messagesLive promotionMerkpositioneringMerkstrategieModeratingVerkoopstrategieVisuele identiteitWhole Brain

De bestaande formule was toe aan een nieuwe en betere merklading, merkherkenning, merk-erkenning, merkbeleving en merk-onderbouwing. Daar werd WADM voor ingeschakeld. Want zonder hulp van buitenaf bleven dezelfde vragen terugkomen bij bestuur en leden. Hoe moeten we aan de naamsbekendheid werken? Hoe krijgen we de organisatie actiever? Moet de formule minder soft of veel strenger? En wat leg je dan op? Kortom. Er moest dringend gesleuteld worden aan een nieuwe garageformule.

Aanpak

Met de beproefde ‘formulezones’ en het BrainSells® stappenplan van WADM kan je een merkformule vanuit de kern weer opnieuw opbouwen. Hoe wordt het merk beleefd in de werkplaats, in de ontvangstruimte, het gebouw zelf en in de periferie? Op basis an die inzichten wijzigde WADM de formulenaam van AD Autobedrijf in Autovakmeester. Bestaande leden werden actiever betrokken. Nieuwe leden zijn actiever opgespoord en uitgenodigd. De merkonderbouwing is overal in doorgevoerd. Met minder vrijblijvendheid. Medewerkers zijn binnen de formule zelfs opgeleid in de verkoop van meerwerk en service. De communicatie werd op alle fronten aangescherpt: binnen het gebouw, outdoor, in de regio. Online. Offline.

Resultaat

Alliance Automotive Group Benelux behoudt met Autovakmeester een soft-franchise, maar wel minder soft. De formule biedt een uitstraling en een aanbod waarmee het de concurrentie met elke andere bestaande garageformule in Nederland aandurft. En dat zijn er nogal wat. Bij de onthulling van de nieuwe naam en formule (juni 2018) schreef een groot aantal garagebedrijven zich meteen in. In februari 2019 voegde Autovakmeester de honderste deelnemer toe. Een groots en snel succes. WADM voorspelde bij aanvang dat de merknaam en uitstraling van Autovakmeester duidelijk zou voldoen aan een behoefte in de markt. Een sterke formule waarbinnen deelnemers hun gekoesterde vrijheid kunnen behouden.

9,2%Autovakmeester wint prijs voor grootste stijging in werkplaatsomzet in 2021.
165Universele garages hebben in 2021 inmiddels voor Autovakmeester gekozen.

‘Autovakmeester sluit 2021 af met een enorme groei. Op de valreep heeft het 165e autobedrijf besloten om alle uitdagingen voor de toekomst samen met Autovakmeester aan te gaan.’

Ton Sieljes, Formulemanager van Autovakmeester

Meer weten?