Monumentale branding voor de lancering van Archey
Project
Twee gerenommeerde namen in de sector van hoogwaardige schroeven, bouten en moeren, gaan verder als één merk. Peco Douwes Group uit Pijnacker en HOFA uit Bleiswijk behoren beiden tot de Zweedse moedermaatschappij Indutrade Group, een industrieconcern met ruim 200 dochterondernemingen. De twee bedrijven – samen goed voor zo’n 130 jaar ervaring in de wereld van ‘fasteners’ – moeten dus afscheid nemen van hun eigen merknaam en staan voor de uitdaging om met elkaar een volledig nieuw merk op te bouwen.
Uitdaging
Om te beginnen een nieuwe naam dus. Van internationale allure voor het Europese afzetgebied. Moet vertrouwen wekken. Onderscheidend en uniek zijn op het technische speelveld. Eenvoudig te onthouden. Lekker bekken in verschillende talen. Uiteraard digitaal beschikbaar. En last but not least, een krachtige naam die past in de staalharde branche van hoogwaardige metalen bevestigingsproducten. Oh – en als het even kan – een merk dat persoonlijk is, tot de verbeelding spreekt en waar we een triggerend verhaal aan kunnen hangen. “We willen een groots merk neerzetten dat stevig genoeg is voor de komende decennia.”
Oplossing
Marktonderzoek dus. En dat combineren met een naamcreatie-traject, gevolgd door BrainSells® om er een onderscheidende branding aan te koppelen. De longlist aan namen betrof zo’n kleine honderd stuks die via een shortlist en drie genomineerde varianten uiteindelijk het kersverse ‘Archey’ opleverde. Kenners herkennen hier niet alleen de uitvinder van het schroefdraad in (check ‘m via google), maar fanatiekelingen zien ook meteen de link met Archie, de Man van Staal. Het startschot om een intrigerend verhaal aan te zwengelen, met ‘Archey. All around.’
Impact
Twee vliegen in één klap. Indutrade hoeft in plaats van twee merken maar één merk hoog te houden. En bovendien hebben ze er een impactvol en tot de verbeelding sprekend merk voor teruggeplaatst. Tuurlijk, je hebt opnieuw investeringen nodig om het nieuwe merk op te bouwen en de komende jaren te verstevigen. Maar dat gebeurt nu met een merk waarvan alleen al het sterke verhaal meer impact kan genereren dan de twee voorgaande merken bij elkaar. Eén plus één … is drie.