Met nieuwe merkstrategie als dakspecialist Zoontjens naar ‘higher grounds’
Project
Zoontjens is één van de elf Nederlandse bedrijven die deel uitmaken van het beursgenoteerde CRH, de op één na grootste onderneming in bouwmaterialen ter wereld. Zoontjens, in 1905 begonnen als tegelperserij, heeft nu een leidende positie in Europa in het begaanbaar maken van en het leveren van totaaloplossingen voor platte daken. Zij levert parkeerdak-, dakbestrating-, en galerij- en balkon ophoogsystemen.
Ondanks alle voorgaande inspanningen met sessies, creatieve geesten en strategische inzichten bleek de merkpositionering van Zoontjens nog altijd ’way off the mark’. Alle partijen die Zoontjens de afgelopen jaren inschakelde, hadden geen eenduidige en overkoepelende werkwijze om die identiteit op een creatieve manier te vertalen naar een gewenst imago. Laat staan dat deze partijen een gedetailleerd stappenplan maakten om in kaart te brengen welke boodschappen Zoontjens op welke momenten of manieren met welke middelen moest communiceren. Dé uitdaging: help Zoontjens van de schommelende positionering af.
Aanpak
BrainSells is een gestructureerd, Whole Brain® merkpositioneringstraject waarbij het merk – met de juiste input – de creatieve vertaalslag krijgt die het verdient. Er werd te weinig opvallend gecommuniceerd doordat producten en techniek de boventoon voerden. Hierdoor kwamen het merk en de organisatie niet of nauwelijks aan bod. Door gezamenlijk een pas op de plaats te maken en het merk weer objectief te analyseren heeft WADM Zoontjens geholpen met een duidelijke organisatie-identiteit, een hiervan afgeleid sterk merk-imago en een duidelijke communicatiestrategie. Kortom: op naar een hoger niveau qua uitstraling en storytelling. In heel Europa gebouw-architecten, projectontwikkelaars, museumdirecties en stedenbouwkundigen net zo enthousiast maken als bouwcombinaties, opzichters, dakdekkers en daktuin-ontwerpers.
Resultaat
De impact en inzichten van het BrainSells zijn intern heel groot. Weg frustratie en vermoeidheid van de afgelopen jaren. Het vertrouwen dat Zoontjens van een ander niveau is en dat je dan boven alles moet uitsteken, is weer terug. Ook extern. Met ‘Als de wereld toch eens twee keer zo groot was’ en het thema ‘Higher grounds’ durft Zoontjens haar verhaal weer trots van de daken te schreeuwen. In white papers, in documentatie, met animaties en op social media. Vér boven de rest van de markt, zoals hoort en past bij een Europese vooroploper.
Bekijk het resultaat
‘I like the way that WADM used their BrainSells method to develop a unique branding strategy for Zoontjens. It is very satisfying to receive so many compliments from different business relations. WADM made us aim for higher grounds and made us succeed in that.’