Rebranding van TICC specialist Normec
Project
Normec heeft zich sinds 2015 razendsnel ontwikkeld in de Testen, Inspecteren, Certificeren en Compliance (TICC) sector, een markt die voorheen gedomineerd werd door grote, internationaal gevestigde namen. Onder leiding van Joep Bruins heeft Normec Group zich door snelle overnames en strategische investeringen ontpopt tot een indrukwekkende speler waar de gevestigde orde rekening mee moet houden.
Uitdaging
Met een groei naar vierduizend medewerkers en vestigingen verspreid over meerdere landen, stond Normec voor de uitdaging een coherent merkverhaal en duidelijke identiteit te creëren. De snelle groei had geleid tot een gefragmenteerde marketingcommunicatie, terwijl de behoefte aan een gestructureerd en duidelijk merk steeds groter werd. Normec, ooit als een komeet de markt ingeschoten, was nu klaar om gestructureerd uit te groeien tot een wereldmerk.
Oplossing
WADM nam de uitdaging aan om Normec te positioneren aan de hand van een BrainSells traject, een neuromarketing methodiek. Door strategische keuzes te combineren met creatieve expressie, werd Normec opnieuw vormgegeven voor de lange termijn. In een korte tijd werden Think, Make en Do fases doorlopen, waarbij zowel interne als externe communicatie werden ontwikkeld. Dit omvatte brand guidelines, fotoshoots, video’s, visiedocumenten, een vernieuwde website, bedrijfspresentaties en meer. Zo werd Normec Whole Brain als wereldmerk herpositioneerd en uitgebreid.
Impact
Deze transformatie naar een onderscheidend merk hielp Normec niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar stimuleerde ook groei door overnames. Met een aantrekkelijk en duidelijk merkverhaal meldden meer bedrijven in de branche zich om deel uit te maken van de Normec Group, waardoor de ‘Window of opportunities’ verder werd uitgebreid. Normec’s succesverhaal toont aan hoe cruciaal een sterke merkidentiteit en communicatiestrategie zijn voor groei en marktpenetratie.
‘Wij integreren aangekochte bedrijven snel. Je moet als één brand verder. Bedrijven die dergelijke grote uitdagingen aan durven, zoeken we dus als Normec Group.’