Transitie identiteit Skateland Rotterdam
Project
Misschien zijn we bij WADM toch een stuk softer dan we denken. Als het om een sociaalmaatschappelijk project gaat, vallen we finaal door de mand met onze stoere praat. Neem nou Skateland Rotterdam in de wijk Feijenoord – misschien wel de grootste tegenhanger van upper class stadsdeel Kralingen of Hillegersberg. Skateland is een officieel Rotterdams Trainingscentrum Skateboarden. Maar ook een eigenwijze, urban hang out voor de jongeren uit de buurt. Het is deze dubbelfunctie die Skateland zo’n prachtig mooie plek op Zuid maakt. En, bij uitstek ook nog een onwijs gave eventlocatie. En daar zit nu precies de uitdaging.
Uitdaging
Stichting Skateland bestaat sinds 1997 en groeide uit tot een fenomeen. In ieder geval binnen de groep jongeren van ruim 25.000 skaters, BMX’ers en (stunt)steppers die hier jaarlijks over de vloer komen. Maar deze unieke plek moet commerciëler gaan denken. De subsidiestroom vanuit de gemeente is zeker geen constante factor en het indrukwekkende skatepark moet steeds meer zijn eigen broek ophouden. Twee dingen helpen hierbij. De maar liefst 4.200 vierkante meters, waarvan ruim 3.000 overdekt. En WADM Agency dat als social impact partner deze non-profit parel bijstaat in die belangrijke transitie. Skateland Rotterdam moet de eigenwijze crashplek blijven voor al die jongeren die hier hun uitlaatklep hebben gevonden. Maar kan als ruwe diamant ook nog invulling geven aan de nieuwe hotspot voor eventmarketing Nederland.
Oplossing
Eén uitstraling voor twee uitersten. Voor zowel de betaalbare urban sports-plek voor kinderen uit de buurt. Als voor de megagrote eventlocatie die eventmarketeers maar wat graag op hun shortlist willen zetten. Oplossing? Branding. Pure merkbeleving koppelen aan het skateboard paleis. De Amerikaanse skatecultuur die vooral in de jaren zeventig de Atlantische plas overstak en een nieuw broeinest kreeg in Rotterdam, spreekt gek genoeg beide doelgroepen aan. De jongeren voelen zich er nietsvermoedend al lang in thuis. Voor de zakelijke doelgroep is het een feest van herkenning. WADM voert de kleurrijke en dynamische merkidentiteit tot in de kleinste details door. Het nieuwe logo is geïnspireerd op een kunstwerk van graffiti artiest David Louf (instagram.com/davidjunelouf). Een blikvanger op één van de muren in Skateland. WADM heeft het logo als basis gebruikt voor de volledig nieuwe visuele merkidentiteit. Alles rolt in Skateland en als designelement vind je dat overal in terug.
Impact
Het effect is verbluffend. De jongeren voelen zich meer thuis dan ooit. De interesse als eventlocatie stijgt. En het skate-Walhalla blijft nog steeds de terugkerende internationale skate- en BMX-wedstrijden aantrekken. Olympisch kaliber meets Social impact meets Eventmarketing.
‘Met dank aan onze creative partner WADM heeft Skateland een nieuwe look en feel en een prachtige eventbrochure. Sterke samenwerking tussen twee mooie partners!’