Tips

In 2022 kun je flinke stappen maken met SEO

Met de zoekmachine Google die elk jaar achter de schermen de algoritmes complexer maakt, is het flink aanpoten om met Search Engine Optimalization (SEO) bij te blijven. En ook al is er een dik pakket aan vertrouwde search-engine-blijvertjes, je moet elk jaar met je SEO-aanpak voorop lopen. Op welke valkuilen moet je letten in 2022?

Google in de schoolbanken

Gelukkig. Content is nog steeds de baas. Sterker nog, met Machine Learning en AI weet Google zich elke keer weer een klas hoger te krijgen en wat blijkt? Het is een snelle leerling. Zinnen worden beter begrepen en hoogwaardige content wordt duidelijk gewaardeerd. Google indexeert inmiddels niet alleen op pagina-niveau, maar ook op delen daarvan. Het kan zomaar zijn dat een gehele pagina die Google voorheen als niet relevant betitelde, nu anders wordt beoordeeld. Omdat een kleine passage uit die pagina wel wordt aangemerkt als nuttige informatie. Daarin is Google nu voornamelijk nog gericht op de Engelse taal, maar neem van ons aan, op termijn is het ook van toepassing op het Nederlands. Dus: goede content, content, content. We hebben het altijd al gezegd.

Afvalrace

Maar ook snelheid is een vereiste. Het is een soort afvalrace eigenlijk. De langzaamste sites vallen bij Google als eerste af. Want de gebruikerservaring ligt onder een vergrootglas. Snel is niet snel genoeg. Een website die niet goed scoort op site-vitaliteit wordt al rap als roestig oud ding bestempeld. En terecht. Een site moet op elk device snel ladende pagina’s hebben, die interactief zijn en buitengewoon vriendelijk in gebruik. Bijna SEO-strelend. Dat betekent dat je scherp moet blijven en continu ook technisch moet sleutelen aan je website. Niet achteroverleunen want voor je het weet, hoor je bij de volgende groep afvallers. Hoe vitaal is je website in 2022?

Je winkel aan kant

Waar je mee omgaat, word je mee besmet. Google gaat haar e-commerce beleid verder aanscherpen en zich meer bewegen als een e-commerce platform. Kijk maar naar de gratis Google shopping ruimte. Het is met de aanwezigheid van Product Knowledge Panels dus veel belangrijker geworden om je data keurig voor elkaar te hebben. Helder gestructureerd aanbieden. Je Feedmarketing (geautomatiseerd doorzetten van jouw website productdatabase naar verschillende platformen en vergelijkingssites) alleen is voor SEO dus niet genoeg.

 

“We weten het, het is irritant. Alles heeft met alles
te maken op dat duivelse internet.”

Doorklikken of niet doorklikken

Met verschillende Search-Engine-Result-Pages krijg je andere doorklikratio’s. En laten die SERP-scores nou net weer afhankelijk zijn van de soort zoekopdracht. Dat betekent dat je rekening moet houden met het effect dat bijvoorbeeld Google Shopping heeft op een zoekopdracht. Dit kan letterlijk heel anders uitpakken wanneer er video’s of een Local Pack aanwezig zijn. Dan kan de CTR totaal anders zijn (de verhouding tussen het aantal vertoningen van de link en hoe vaak er op geklikt wordt). We weten het, het is irritant, alles heeft met alles te maken op dat duivelse internet.

Vertrouwd en dicht bij huis

Wat we in de echte wereld zien gebeuren, is online natuurlijk ook al een tijdje aan de gang. Dicht bij huis kopen, om de hoek, lokaal steunen. Het gaat een uitgebreide rol spelen. Ook in ons zoekgedrag. Dus zijn Local Packs niet meer weg te denken bij  Google. Zo’n Local Pack toont lokale bedrijven in de zoekresultaten met een afbeelding van hun locatie in Google Maps. Tik maar eens wat in en de lokale zoekresultaten poppen op waar je bij staat. Voor jouw SEO-beleid kan dit zeker een dingetje worden. Zorg dat je een My Business account hebt bij Google. Als je meer dan vijf recensies hebt gekregen, kun je in de Local Pack terecht komen. Maar niet meteen bovenaan, natuurlijk. Dan moeten alle andere SEO-punten ook eerst pico bello in orde  zijn.

Meer weten?

Meer insights

Insights - WADM
Insights mobile - WADM

Mis nooit meer waardevolle inzichten

Verrijk jezelf met onze opinies, tips en downloads. Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte als er een nieuw artikel verschijnt.