Werk

Marktintroductie van Amerikaanse onderdelengigant

NAPA is in Amerika echt ‘huge’. Een groot en sterk merk. Zwaar verbonden aan de Amerikaanse autosport, zoals NASCAR. NAPA is ruig en zo typisch ‘yankee’. Maar moet ook omarmd worden door de Nederlandse garagehouder en zijn monteurs. Die misschien niet dagelijks NASCAR kijken. En misschien wel door een Europese bril kijken naar Amerikaanse producten. NAPA moest in een keer goed op de Nederlandse kaart worden gezet. Only one chance to make a first impression…

Aanpak

WADM heeft een BrainSells Launch traject doorlopen met de professionals van PartsPoint. En daarmee kunnen leren van ‘lessons learned’ in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, waar NAPA al eerder werd geïntroduceerd. De Amerikaanse merkwaarden lomp deponeren in de Nederlandse markt zou een communicatieve ramp opleveren; WADM besloot het goede van ‘USA’ en ‘racing’ te behouden, maar dat gedegen te vertalen naar de meer subtiele Nederlandse markt. Met als resultaat de pay-off ‘A driver’s choice’ – refererend aan de Amerikaanse racing heritage, maar ook aan de gekoesterde vrije keuze van de Nederlandse automobilist.

Resultaat

NAPA kreeg door de introductie-campagne van WADM een eigen gezicht in Nederland bij grossiers van auto-onderdelen en universele garages. Terwijl ook heel duidelijk aansluiting is gezocht bij het merk in het thuisland en de andere Europese landen. De boodschappen zijn op maat aangepast voor de Nederlandse markt en gebruikt in een doordachte campagnestrategie. Met heldere instructies en training aan verkopend personeel die door het hele land garages bezoeken in een NAPA race-auto.

‘NAPA is een geweldig merk. Een private label met A-merk eigenschappen. We zijn overal in het land zichtbaar en sponsoren races. Iets waar normaliter niet aan wordt gedacht bij een private label. Het blauw/geel van NAPA is absoluut iets speciaals.’

Jan Verbeek, director product management & purchasing van Alliance Automotive Group Benelux

Meer weten?