Werk

Nieuwe positionering voor Normec Group

Client
Normec
Industry
Zakelijke Dienstverlening
Services
Location
Utrecht
Nieuwe visuele identiteit Normec

Project

Normec heeft zich sinds 2015 razendsnel ontwikkeld in de Testen, Inspecteren, Certificeren en Compliance (TICC) sector, een markt die voorheen gedomineerd werd door grote, internationaal gevestigde namen. Onder leiding van Joep Bruins heeft Normec Group zich door snelle overnames en strategische investeringen ontpopt tot een indrukwekkende speler waar de gevestigde orde rekening mee moet houden.

Keywords
B2B BrandingBack-End DevelopmentBeeldstrategieBrainSellsDesign ElementenFotografieFront-End DevelopmentFunctionality ScanIdentity ScanMerkstrategieOrganisatiecultuurStatamicVisuele identiteitWhole Brain Thinking

Uitdaging

Met een groei naar vierduizend medewerkers en vestigingen verspreid over meerdere landen, stond Normec voor de uitdaging een coherent merkverhaal en duidelijke identiteit te creëren. De snelle groei had geleid tot een gefragmenteerde marketingcommunicatie, terwijl de behoefte aan een gestructureerd en duidelijk merk steeds groter werd. Normec, ooit als een komeet de markt ingeschoten, was nu klaar om gestructureerd uit te groeien tot een wereldmerk.

Normec. Window of oppertunities
Normec logo varianten
Uitleg vormtaal nieuwe visuele identiteit Normec
Uitleg vormtaal nieuwe visuele identiteit

Oplossing

WADM nam de uitdaging aan om Normec te positioneren aan de hand van een BrainSells traject, een neuromarketing methodiek. Door strategische keuzes te combineren met creatieve expressie, werd Normec opnieuw vormgegeven voor de lange termijn. In een korte tijd werden Think, Make en Do fases doorlopen, waarbij zowel interne als externe communicatie werden ontwikkeld. Dit omvatte brand guidelines, fotoshoots, video’s, visiedocumenten, een vernieuwde website, bedrijfspresentaties en meer. Zo werd Normec Whole Brain als wereldmerk herpositioneerd en uitgebreid.

Voorbeeld toepassing nieuwe visuele identiteit Normec
Foto van een Normec medewerker die een controle uitvoert
Voorbeeld van een billboard uiting binnen de nieuwe visuele identiteit

Impact

Deze transformatie naar een onderscheidend merk hielp Normec niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar stimuleerde ook groei door overnames. Met een aantrekkelijk en duidelijk merkverhaal meldden meer bedrijven in de branche zich om deel uit te maken van de Normec Group, waardoor de ‘Window of opportunities’ verder werd uitgebreid. Normec’s succesverhaal toont aan hoe cruciaal een sterke merkidentiteit en communicatiestrategie zijn voor groei en marktpenetratie.

Voorbeeld van een digitale presentatie van Normec
Voorbeeld van brochures
Een latptop met daarop de nieuwe Normec website gepresenteerd
Een fragment uit de nieuwe visuele identiteit

Meer weten?