Werk

Nieuwe identiteit bij fusie van marktleiders en rivalen

De samensmelting zorgt voor een overduidelijke marktleider in het segment. Met ruim 30 miljoen omzet en zo’n 75 medewerkers. Het samengaan zorgt ook overduidelijk voor gezonde uitdagingen, bestaande en nieuwe. Voormalige rivalen moeten nu eensgezind gaan samenwerken. Met één verhaal, één gecombineerde organisatiestructuur, één gezamenlijk productportfolio. De juiste communicatie is van levensbelang. En dat begon al tijdens de ‘merger’.

WADM Case Interdam 7

Resultaat

Ten tijde van ‘mergers & acquisitions’ is het zaak om altijd snel te schakelen. Een goede voorbereiding, een gestructureerde aanpak en een strakke planning zijn dan onmisbaar. Met BrainSells® heeft WADM er bij InterDam voor gezorgd dat het hele communicatietraject parallel verliep aan het overnametraject. Van interne afstemming, productportfolio en -benaming tot merkbelofte en positionering. Hierdoor ging geen waardevolle tijd verloren en is telkens direct ingesprongen op actuele hands-on communicatiebehoeften. ‘Your shield in the field’ wordt nu stap voor stap in steeds meer communicatiemiddelen doorgevoerd.

WADM Case Interdam 11
WADM Case Interdam 9

Aanpak

Gedurende de onderhandelingen tussen beide partijen heeft WADM al geadviseerd over de interne en externe communicatie. Zowel InterDam als Van Dam zijn beiden nauw betrokken geweest bij het strategische BrainSells® traject. Direct na ondertekening is invulling gegeven aan de gezamenlijke uitstraling, de positionering van het nieuwe InterDam.

42/15Meer dan veertig strategische boodschappen voor verschillende denkstijlen bij vijftien doelgroepen.
53Productnamen rationaliseren, samenvoegen en hernoemen voor een nieuw portfolio.
WADM Case Interdam 14
WADM Case Interdam 16

‘WADM brought a lot of creativity to the process which resulted in a much bolder branding than we would have dared to do ourselves. High level of collaboration with all of the people at WADM.’

Fraser Weir, CEO of InterDam
WADM Case Interdam 19

Meer weten?