Nieuwe identiteit bij fusie van marktleiders en rivalen
Project
InterDam was sinds 2007 een spin-off van de, in 1906 begonnen, plaatmetaalbewerker Van Dam. InterDam en Van Dam werden rivalen, als twee grootmachten in de wereldwijde nichemarkt van de brand- en explosiewerende deuren, ramen en wandbekleding. Ondertussen niet meer weg te denken op offshore substations in de windenergie, bij LNG-faciliteiten en in de petrochemie. Na dertien jaar kwamen de twee weer bij elkaar. InterDam nam concurrent en voormalig moeder Van Dam over.
De samensmelting zorgt voor een overduidelijke marktleider in het segment. Met ruim 30 miljoen omzet en zo’n 75 medewerkers. Het samengaan zorgt ook overduidelijk voor gezonde uitdagingen, bestaande en nieuwe. Voormalige rivalen moeten nu eensgezind gaan samenwerken. Met één verhaal, één gecombineerde organisatiestructuur, één gezamenlijk productportfolio. De juiste communicatie is van levensbelang. En dat begon al tijdens de ‘merger’.
Resultaat
Ten tijde van ‘mergers & acquisitions’ is het zaak om altijd snel te schakelen. Een goede voorbereiding, een gestructureerde aanpak en een strakke planning zijn dan onmisbaar. Met BrainSells® heeft WADM er bij InterDam voor gezorgd dat het hele communicatietraject parallel verliep aan het overnametraject. Van interne afstemming, productportfolio en -benaming tot merkbelofte en positionering. Hierdoor ging geen waardevolle tijd verloren en is telkens direct ingesprongen op actuele hands-on communicatiebehoeften. ‘Your shield in the field’ wordt nu stap voor stap in steeds meer communicatiemiddelen doorgevoerd.
Aanpak
Gedurende de onderhandelingen tussen beide partijen heeft WADM al geadviseerd over de interne en externe communicatie. Zowel InterDam als Van Dam zijn beiden nauw betrokken geweest bij het strategische BrainSells® traject. Direct na ondertekening is invulling gegeven aan de gezamenlijke uitstraling, de positionering van het nieuwe InterDam.
‘WADM brought a lot of creativity to the process which resulted in a much bolder branding than we would have dared to do ourselves. High level of collaboration with all of the people at WADM.’