Werk

Strategie en waardecreatie voor Excelsior Rotterdam

Client
Excelsior
Industry
Sport & Recreatie
Services
Location
Rotterdam
Drie voetballers van Excelsior Rotterdam vieren een overwinning op het veld met de woorden "SAMEN JUICHEN" in grote witte letters op de achtergrond

Project

Excelsior is een van de drie betaald-voetbal-organisaties in Rotterdam. Opgericht in 1902 en diepgeworteld in de wijk Kralingen. Een club met een rijke historie, ook van vallen en opstaan in sportief opzicht. In het seizoen 2020-2021 (nog) spelend op eerste-divisie-niveau, maar zowel op als buiten het veld barstend van ambities.

Keywords
Blogs/postsBrand designContent-strategieCopywritingDesign templatesGrafisch designHBDI profielKernwaardenMerkpositioneringMerkstrategieModeratingStorytellingVisuele identiteitWorkshops

Excelsior maakt een transitie door, een professionaliseringsslag. Maar miste een fundament om de club op te bouwen. Een meetlat waarlangs alle zakelijke en sportieve ontwikkelingen gelegd konden worden. Een heldere visie en missie en daarvan afgeleid de kernwaarden van de club. De club die van supporters, sponsoren, spelers en staf is – als merk. WADM is gevraagd het fundament neer te leggen. Met diep respect voor het verleden, maar ook met open vizier naar de toekomst. WADM moest blootleggen wie Excelsior precies is en waarvoor men staat in Kralingen.

Het stadion van Excelsior Rotterdam gevel belettering en de woorden "SAMEN EXCELSIOR"

Aanpak

WADM heeft een BrainSells Corporate traject doorlopen met Excelsior. Heel gestructureerd en heel grondig, heel behoedzaam en heel geregisseerd. In de fase Think zijn kritische sponsoren en supporters betrokken, net als de beleidsmakers en -uitvoerders van Excelsior. De in de sessie blootgelegde zaken zijn zorgvuldig getoetst bij een tweede groep stakeholders en na volmondig akkoord op de soms boude bevindingen en conclusies, heeft WADM zich gericht op de vormgeving van het nieuwe Excelsior. In tekst en in beeld. En zelfs door aan het oude logo te morren, als onderdeel van een geïntegreerd en meer gebalanceerd merkenbeleid.

Een mobiele telefoon die een Instagram-post toont met een afbeelding van een voetballer van Excelsior Rotterdam

Resultaat

De ultieme opbrengst is een glashelder missie/visie-document met de unieke kernwaarden van de Kralingers. Excelsior weet weer wie Excelsior is. En realiseert met deze aanpak uitlijning van alle entiteiten en doelen die bij de club horen. Zoals Foundation, Business Club, Vrouwenvoetbal, Events en E-Sports. Met meer trots en duidelijkheid voor en bij iedereen. Met een snellere besluitvorming in de uitvoering van de communicatie-strategie. En met duidelijke richtlijnen voor medewerkers en derden die aan de entiteit van Excelsior werken.

468Woorden op een poster die heel helder de missie, visie en kernwaarden van de club omschrijven.
1Nieuw ‘multiplier’ symbool dat staat voor versterking, versnelling en verbetering op alle vlakken. 
Een reeks posters aan de buitenkant van een stadion met de tekst "WIJ ZIJN EXCELSIOR. SAMEN ZIJN WIJ STERKER" en een score van een voetbalwedstrijd
Een groot billboard langs de weg met een afbeelding van een voetballer van Excelsior Rotterdam die juicht, met de tekst "STEEDS HOGER - SAMEN STERK"
Drie posters die de geschiedenis en de spelers van Excelsior Rotterdam tonen, met nadruk op de clubkleuren rood en zwart, en citaten die de trots en strijdlust van de club benadrukken

‘Het werd tijd voor een centrale boodschap, vanuit één sterke herkenbare club met een gedeelde missie en visie, kernwaarden en uitstraling. Excelsior Rotterdam treedt vanaf nu weer als één familie naar buiten. Samen als één club met één uitstraling kunnen we de volgende stap zetten.’

Daan Bovenberg, Directeur van Excelsior Rotterdam

Meer weten?