Werk

Vloeiend overstappen naar één internationaal web design systeem

Client
Aliaxis
Industry
Industrie & Engineering

Project

Aliaxis is een toonaangevende, wereldwijde producent en distributeur van (voornamelijk) kunststof buizen en vloeistofverwerkingssystemen. Die productoplossingen worden gebruikt in de woning- en utiliteitsbouw, maar ook toegepast in industriële en openbare infrastructuur. Aliaxis is aanwezig in meer dan veertig landen, heeft meer dan honderd productie- en commerciële bedrijven en telt ruim 14.000 werknemers.

Keywords
Data-integratieDesign templatesDigitale strategieE-commerceLead generationOnline toolingOnline vindbaarheidOrganisch website-bezoekPIMProduct databaseSEO / SEASmart searchUI/UX designVisuele identiteitWeb designWebsitesWordPress

Inzichten

Bij Aliaxis zocht men naar een slimme manier om de nieuwe huisstijl binnen alle company websites in EMEA (Europe, Middle-East, Asia) op elkaar af te stemmen. Het is namelijk van groot belang om controle te houden over alle websites, online platforms en PIM systemen die door Aliaxis-bedrijven in andere landen worden gebouwd. Om eenheid en gelijkwaardige kwaliteit tussen alle Aliaxis-websites te waarborgen, en vooral, om de totale kosten te verlagen. En daarmee het benodigde budget voor de bedrijven om voor elk land een nieuwe website te laten ontwikkelen.

Aanpak

Door meerdere discovery-sessies met de verschillende landen te organiseren en alle behoeften, wensen en eisen in kaart te brengen, hebben we de 56 belangrijkste gezamenlijke componenten en functionaliteiten kunnen bepalen. Deze componenten zijn vervolgens doorvertaald naar een functioneel en visueel ontwerp, waarbij 28 unieke pagina-templates zijn samengesteld. De templates zijn volledig gecodeerd, met behulp van de nieuwste front-end-technieken. Daarbij lag de nadruk op snelheid, flexibiliteit, responsiveness en een optimale weergave voor desktop, laptop, tablet en mobile. Om het gebruik voor (back-end) developers zo effectief mogelijk te maken, zijn alle code-componenten gedocumenteerd binnen Brand Central, een online brand manual met ontwerprichtlijnen.

Resultaat

Aliaxis realiseert met dit design system een naadloze overgang tussen website (online) en print (offline). Verder heerst er nu eenheid en gelijkwaardige kwaliteit tussen alle Aliaxis-websites. Er is sprake van kostenverlaging en minder benodigd budget voor iedere nieuwe Aliaxis-website. Tot slot bestaan nu duidelijke richtlijnen voor alle ontwikkelaars.

Bekijk het resultaat

www.aliaxis.com

www.aliaxis.nl

56In overleg met alle marketing-afdelingen van alle landen zijn 56 functionaliteiten bepaald.
28Die functionaliteiten zijn doorvertaald naar 28 direct bruikbare front-end pagina templates.

‘This international website design system is the effort of many of our departments and companies working together with WADM. It was a very smooth process without any major challenges we faced in the run-up to the introduction. Thanks to everyone’s contribution to this project.’

Maaike Schilderman, Digital Marketing Manager EMEA at Aliaxis

Meer weten?