Werk

Strategie en positionering in de chemische wereld

Client
AAKO
Industry
Chemie, Olie & Energie
Services
Location
Leusden

Project

Al sinds 1945 handelt AAKO in chemicaliën. Opgericht als de ‘Algemeene Amerikaansche Kleurstoffen Onderneming’ begon men als importeur van kleurstofchemicaliën uit de VS. AAKO groeide uit tot wereldwijde leverancier, agent én distributeur in maar liefst elf markten. Met voor elk van die markten een zeer ruim productaanbod. Chemie is doorslaggevend. AAKO heeft het.

Keywords
Brand designBusiness-strategieEmployer brandingGrafisch designHBDI profielHBDI TeamprofielIdentiteitImagoKey messagesOnboardingRecruitmentSales-activatieTrainingenVerkoopstrategieVisuele identiteitWorkshops

Inzichten

Welke chemicaliën je kunt leveren is doorslaggevend, zo is de opvatting. De rest doet er niet toe, zo lijkt het. Maar net zoals in elke markt doet de rest er wel toe. AAKO excelleert in chemische kennis over sourcing, certificaten, toepassing en afhandeling. Maar wist niet goed hoe ze in het opkomende concurrentiegeweld haar onderscheidend vermogen kon etaleren. Omdat deze wereld draait om chemicaliën zou je zeggen dat het niet uitmaakt waar de opdrachtgever ze bestelt. Het tegendeel blijkt waar. Dus hoe zet je AAKO neer als leverancier, agent en distributeur die verre van doorsnee is?

Aanpak

De wereld van chemicaliën is geen doorsnee bedrijfstak. Het is een wereld van protocollen en strikte regels waar AAKO – zonder dat ze er duidelijk voor uit durven komen – aanwijsbaar verschil maakt. Kortom, een zorgvuldig merk in een wereld van chemicaliën waar zorgvuldigheid troef is. Met BrainSells® heeft WADM de schroom bij AAKO weggehaald en de organisatie het vertrouwen gegeven dat ze nodig had. ‘Chemical excellence’ vormt niet alleen de basis van de corporate uitingen, maar ook de ondersteuning in succesvolle salesacties.

Resultaat

Chemische specialisten in het midden van het land werden aangetrokken door de nieuwe uitstraling van AAKO. En door de compleet veranderde aankleding op kantoor beleven sollicitanten hetzelfde online (website) als offline (kantoor). En ook in gerichte sales-acties voegt AAKO de daad bij het woord. Zo wordt in de markt van zogenaamde ‘witmakers’ extra voorraad aangelegd en vakkundig ingespeeld op toekomstige tekorten. Zodat klanten niet misgrijpen. De actie behaalt ruimschoots de gestelde KPI’s en resulteert in een aanzienlijke bruto marge en extra verkoop van nieuwe producten. Bij de Sun Care divisie werd het aantal sample aanvragen drastisch verhoogd met een online sample automator. Chemical excellence in optima forma.

Bekijk het resultaat

https://www.aako.nl

164%Meer sample-aanvragen die sneller en volledig geautomatiseerd worden verwerkt.
28/37Service design van 28 stappen in de klantreis met 37 contactmomenten.

‘WADM is a very creative and supportive agency. Reliable and works within agreed timeframe.’

Frits Cremer Eindhoven, Vice managing director at AAKO

Meer weten?