Werk

Vernieuwde branding en positionering voor Vitam

Client
Vitam
Industry
Zakelijke Dienstverlening
Location
's-Hertogenbosch
Voorbeeld van de nieuwe visuele identiteit van Vitam op een schutting | Design by WADM

Project

Vitam, opgericht in 2003, staat bekend als de facilitaire horeca dienstverlener die zich richt op gezond en verantwoord eten. Als pionier in het aanbieden van gezonde voeding in bedrijfscatering, runt Vitam inmiddels meer dan 300 bedrijfsrestaurants. Dagelijks beïnvloedt Vitam het eetgedrag van tienduizenden gasten, met een focus op vers, gezond en verantwoord eten, in harmonie met hun opdrachtgevers en lokale ondernemerschap.

Keywords
BeeldstrategieBrainSellsBrand MonitorCommunicatieCreatieve strategieDesign ElementenGrafisch designImagoLead generationOnline vindbaarheidOrganisch website-bezoekProgramma-managementRebrandingWebsitesWhole BrainWhole Brain Thinking

Uitdaging

Na bijna twee decennia van groei staat Vitam voor een nieuwe uitdaging: een frisse positionering. De huidige branding en communicatie reflecteren niet langer het unieke karakter en de pioniersrol van Vitam in de bedrijfscatering. Concurrenten hanteren vergelijkbare boodschappen, en de uitstraling van Vitam mist de nodige distinctie. Er is behoefte aan een meer uitgesproken en herkenbare identiteit die verleidt zonder belerend te zijn.

Voorbeeld poster serie | Design by WADM

Oplossing

WADM heeft via een BrainSells® traject met interne stakeholders de unieke eigenschappen van Vitam blootgelegd en deze vertaald naar een Identity Scan. De inzichten uit de sessies en de Identity Scan vormen de basis voor een vernieuwde visuele identiteit en een vereenvoudigde, maar krachtigere positionering. Termen als ‘facilitaire horeca dienstverlener’ en ‘ondernemend’ maken plaats voor ‘cateraar’ en ‘bewust’. De vernieuwde visie ‘Good Doing Food’ spreekt een brede, internationale doelgroep aan. WADM heeft deze transformatie doorgevoerd in alle merkuitingen van Vitam, variërend van restaurantconcepten, tenderdocumenten tot de corporate story en online aanwezigheid.

Medewerker Vitam in de keuken | Fotografiestrategie WADM
Voorbeeld Vitam poster serie | Design by WADM

Resultaat

De vernieuwde visuele identiteit van Vitam spreekt direct tot de verbeelding met haar focus op lokale seizoensgroenten en gezonde ingrediënten. Het brede kleurenpalet zorgt voor een unieke merkuitstraling, passend bij diverse locaties. ‘Good Doing Food’ resoneert door zijn eenvoud en herkenbaarheid, waardoor de boodschap van gezondheid en vitaliteit inspirerend en actief overkomt, in plaats van belerend. Deze frisse en energieke uitstraling benadrukt precies wat Vitam bij haar oprichting voor ogen had en wat het merk nu nog steeds nastreeft.

Concept uiting visuele identiteit Vitam | Design by WADM
Concept design website Vitam | Design by WADM
Concept ontwerp brochure | Design by WADM
Concept ontwerp Vitam brochure | Design by WADM
Kleurenpalet generator | Design by WADM
Custom data visuals Vitam | Design by WADM

Meer weten?